غیر فعال سازی پیش نمایش

مدیر اداره اشتغال ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: زنان سرپرست خانوار بخش مهمی از شهروندان کشور را تشکیل می­ دهند و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از جمله مولفه­ های مهم در توسعه پایدار است.

الهه عطایی مدیر اداره اشتغال ستاد توانمند سازی زنان سرپرست خانوار در گفت و گو با زنان خبر با اشاره به  ضرورت رسیدگی به وضعیت اقتصادی زنان سرپرست خانوار عنوان کرد: باید از زنان سرپرست خانوار حمایت ویژه ای صورت گیرد زیرا عامل فقر، تاثیر مستقیم و غیر مستقیم خود را بر وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این اقشار بر جای می‌گذارد و بسیاری از این زنان از فقدان چتر حمایتی رنج می‌برند.

وی افزود: از آن جا که زنان سرپرست خانوار جزو اقشار آسیب پذیر به حساب می آیند، پژوهش حاضر در پی بررسی شیوه های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان های حمایتی می باشد و ایجاد خودباوری در زنان سرپرست خانوار امری ضروری است و عزت نفس این افراد برای حضور در جامعه افزایش پیدا می‌کند و باید تولیدات خود را به بازار عرضه و نیازهای روزمره خود را تامین کنند.

عطایی ادامه داد: با توجه به اینکه زنان سرپرست خانوار بخش مهمی از شهروندان کشور را تشکیل می­دهند، در راستای توانمند سازی شهروندان برای جامعه ­ایی مطلوب توجه به این قشر نیز دارای اهمیت است. توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از جمله مولفه­ های مهم در توسعه پایدار است و توانمندسازی به عنوان امری ضروری جهت توانمند شدن افراد کم درآمدتر برای رسیدن به حقوقشان از طریق دست یابی و کنترل بر منابع طبیعی سازمان­های موجود ،تعریف می شود.

مدیر اداره اشتغال ستاد توانمند سازی زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: به نظر می رسد زنان هنوز نقش عمده‌ای در بازار کار کشور ندارند؛ این در حالی است اداره اشتغال ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به‌دنبال شناخت توانمند‌ها، استعداد‌ها و قابلیت‌های جامعه هدف و ایجاد حس خودباوری و ارزشمندی در زنان سرپرست خانوار است، بنابراین برنامه‌ریزی خود را بر حوزه افزایش مراکز مهارت‌آموزی کوثر، توسعه و تقویت بازارچه‌های خود اشتغالی در کنار توسعه مشاغل خانگی استوار کرده است.

وی مطرح کرد: امکان اشتغال فرزندان زنان سرپرست خانوار در حالی صورت گرفت که نمیخواستیم که به مسئله فرزندان پسر این خانم ها و توانمندسازی آنان ورود کنیم، اما در جامعه ما، مادران در صورتی احساس موفقیت و آرامش می کنند که فرزندان آنان نیز موفق و توانمند باشند و به همین منظور سه مرکز آموزشی را به آموزش و توانمندسازی فرزندان پسر زنان سرپرست خانوار اختصاص داده ایم که البته این مراکز متعلق به شهرداری تهران هستند اما طبق ضوابط و استانداردهای سازمان فنی و حرفه ای فعالیت می کنند.

عطایی گفت:  زنان سرپرست خانوار برای عضویت در ستاد توانمندسازی شهرداری تهران باید از طریق امور بانوان، شورایاری‌ها، افراد معتمد محلی و مساجد به امور بانوان مناطق ۲۲ گانه معرفی شوند؛ این افراد پس از احراز شرایط و انجام مراحل اولیه، جهت دریافت خدمات مهارت‌آموزی و بهره‌مندی از فرصت شغلی به اداره اشتغال ستاد توانمندی معرفی می‌شوند و بنابر تشخیص اداره اشتغال و تمایل مددجویان، این بانوان در سه حوزه مراکز مهارت‌آموزی کوثر، بازاچه‌های خود اشتغالی و مشاغل خانگی به فعالیت دعوت می‌شوند که در این مرحله گذراندن سه ماهه دوره آموزش الزامی است.

وجود ۵ میلیون زن بدسرپرست و سرپرست خانوار

گزارش‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و دولتی حکایت از زنانه شدن برخی آسیب‌های اجتماعی دارد که روزگاری مختص مردان بوده است؛ آسیب‌هایی که با توانمند کردن زنان آسیب‌دیده، قابل رفع هستند. یکی از اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، تقویت و توانمند‌سازی زنان بدسرپرست و سرپرست خانوار را که حدود پنج میلیون نفر هستند، زمینه‌ساز کاهش آسیب‌های اجتماعی خواند.فاطمه ذوالقدر درباره وضعیت زنان سرپرست خانوار گفت:  «طبق آمار سال‌های 92 و 93 در حال حاضر حدود سه‌ونیم میلیون زن سرپرست خانوار وجود دارد که البته این میزان با آمار زنان بدسرپرست به پنج میلیون نفر می‌رسد. بنابراین اجرای طرح‌هایی چون توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ضروری است؛ چراکه تاثیر بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد داشت »

ارسال شده 7 سال پیش


نظرات
    هنوز نظری ثبت نشده است.

نظر دهید
براي ثبت نظر وارد سايت شويد