غیر فعال سازی پیش نمایش

اگر سازمانهای مردم نهاد در حوزه اشتغال، حرکتی علمی، ساختاری و ارزشی داشته باشند و برنامه ریزی های آنان بر اساس نیازهای جامعه و هدفمند باشد، حلقه مفقوده مشاغل پویا و پایدار شناسایی می گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای چناران، یکی از مهمترین معضلات جامعه امروزی موضوع اشتغال به ویژه در حوزه زنان سرپرست خانوار، افراد آسیب دیده و کم توان و معلولین است که با توجه به جایگاه ویژه سازمان های غیردولتی و غیرانتفاعی در شبکه سازی و ایجاد تعاملات موثر می توان تحولی نوین در حوزه اشتغال و کارآفرینی ایجاد نمود. 

سازمان های مردم نهاد به عنوان بازوی کمکی و مغز متفکر دستگاه های اجرایی، متولیان مناسبی جهت اجرای طرح آماده سازی شغلی، حرفه آموزی، کار آفرینی، بازاریابی و ایجاد فضای کسب و کار هستند.

مددجویان جهت اخذ تسهیلات مراجعه می نمایند و مددکاران اطلاعات لازم پیرامون حرفه های منتج به درآمد و متناسب با توان مراجع را ندارند و بدیهی ترین فرصت اشتغال پیشنهادی مددجویان پرواربندی گوسفند و دام است حال آنکه سازمان های غیردولتی و غیرانتفاعی مرتبط با حوزه اشتغال در این راستا با بهره گیری از توان علمی و تخصصی نقش مثبتی را دارند هر چند که بسیاری از سازمان های مردم نهاد که در حوزه های اجتماعی و فرهنگی فعالیت دارند به دلیل مشکلات مالی و نبود سند توسعه توانمندسازی به صورت غیر فعال در آمده اند.

 با تدوین طرح جامع حمایت از تشکل های مردم نهاد و جلب مشارکت آنان در حوزه اشتغال پروسه استعداد یابی و توانمندسازی مددجویان تسریع خواهد شد و بسیاری از فرآیندهای موازی در زمینه اشتغال تبدیل به وحدت رویه ای منتج به نتیجه ای موثر خواهد شد.

سازمان های مردم نهادی که در زمینه توسعه اشتغال پایدار آموزش و مهارت لازم را داشته باشند می توانند به صورت تخصصی و حرفه ای در زمینه کارآفرینی، فرآیند اخذ تسهیلات بانکی، بیمه و مالیات کارگاههای تولیدی، حرفه آموزی ویژه افراد با محدودیت جسمی و کم توان، هدایت افراد جویای کار به سمت مشاغل پویا و دارای درآمد، بهره مندی از فرصت های نمایشگاهی و عرضه محصولات به صورت مستقیم و در فضای مجازی، برگزاری کارگاه های آموزشی مهارتهای شغلی، مدیریت منابع مالی و فعالیت های گسترده ای را ارائه نمایند.

اگر سازمان های مردم نهاد حوزه اشتغال، حرکتی علمی، ساختاری و ارزشی داشته باشند و برنامه ریزی های آنان بر اساس نیازهای جامعه و هدفمند باشد، حلقه مفقوده مشاغل پویا و پایدار شناسایی می گردد.

بنابراین بر طبق تجربیات مفید سمن های حامی اشتغال و پروسه توانمندسازی در سایر کشورهای پیشرو و موفق، اقتصاد و مدیریت منابع انسانی ضروری است. همزمان با افزایش اعتبارات و تسهیلات اشتغال، فضایی برای حضور سازمان های غیردولتی و غیرانتفاعی فراهم گردد فضایی که نهادهای دولتی ملزم به حمایت از سازمان های غیردولتی و غیرانتفاعی با تمام توان خود باشند تا عمر مشاغل ایجاد شده برای جامعه آسیب پذیر مددجویی از شش ماه و یکسال به بالاتر و به سمت مشاغل پایداری که نسل به نسل منتقل شوند پیش برویم.

فاطمه آزاد - رئیس اداره بهزیستی چناران

ارسال شده 7 سال پیش


نظرات
    هنوز نظری ثبت نشده است.

نظر دهید
براي ثبت نظر وارد سايت شويد