غیر فعال سازی پیش نمایش

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، مسئول واحدخواهران قرارگاه جهادی امام رضا(ع) استان کهگیلویه و بویراحمد طی یادداشتی به وضعیت زنان خانوار اشاره کرده و آورده ؛ زنان سرپرست خانوار جزء گروه‌های اجتماعی آسیب‌پذیری هستند که عواملی چون طلاق فوت یا اعتیاد همسر،از کارافتادگی و رها شدن از سوی مردان موجب آسیب پذیر تر شدن این طیف از جامعه می‌شود .

این خانوارها در دهک‌های پایین اقتصادی قرار می‌گیرند، میزان بی‌سوادی و به طبع آن ترک تحصیل درمیان زنان سرپرست خانوار بیشتر است از دست دادن شوهر و پیامدهای اقتصادی اجتماعی این زنان را در موقعیت آسیب قرار می‌دهد با از دست رفتن همسر شکل تقسیم کار در خانواده بهم می‌خورد،دسترسی نداشتن این قشر از زنان به فرصت‌های شغلی مناسب مهم‌ترین عامل فقر بین آنها است.

فقر زنان به منزله یک آسیب زمینه ساز بزهکاری فرزندان می‌شود به طوری که فشار فقر اقتصادی در این نوع خانوارها باعث می‌شود فرزندان در مقاطع پایین ترک تحصیل کنند.

فقر زنان در کاهش اعتماد به نفس آنان موثر است و اعتماد به نفس پایین خود خطر تشدید "انزوای اجتماعی "زنان را به همراه دارد دوگانگی تربیت و مراقبت از فرزندان و نقش نان‌آوری خانواده می‌تواند آسیب بیشتری به زنان سرپرست خانوار وارد کند و جامعه پذیری فرزندان این نوع خانوارهارا با اختلال مواجه کند .
فرزندان به صورت ناقص در زنان سرپرست خانوار مشکلات عاطفی، تربیتی و تحصیلی را برای فرزندان آنان به وجود می‌آورد این قشر از   زنان به دلیل فقر و ناکامی در دستیابی به اهداف و احساس فشار، ممکن است به مصرف مواد مخدر و خودکشی و ... گرایش پیدا کنند.

آنها یا اغلب بیکارند یا مشاغل حاشیه‌ای، نیمه وقت، غیر رسمی و کم‌درآمد دارند و به دلیل بی‌سوادی و عدم مهارت، داشتن  خانوارهای کوچک و تعداد شاغلین کمتر در خانواده جزو فقیرترین فقرا هستند و سهم نابرابر و بیشتر زنان از فقر در مقیاس جهانی غالبا در   مفهوم "زنانه شدن فقر "انعکاس یافته است.

از جمله عللی که باعث فقر شدید آنها شده است می‌توان به محدودیت حمایت از جانب نهادهای دولتی، محدودیت شبکه روابط اجتماعی، عرضه کمتر مشاغل رسمی اشاره کرد.

 

پرداخت آنی در جهت حمایت و توانمندی ایتام و محرومین

ارسال شده 1 سال پیش


نظرات
    هنوز نظری ثبت نشده است.

نظر دهید
براي ثبت نظر وارد سايت شويد