غیر فعال سازی پیش نمایش

هوش مصنوعی چیست؟

دنیایی که امروزه در آن زندگی میکنیم به چندین جهت، شباهت بسیاري به سرزمین عجایب دارد همان گونه که «چارلز لوتویج داجسون» ریاضیدان بریتانیایی، در رمان هاي معروفش این را آفریده و توصیف کرده است. 
تشخیص تصویر،بلندگوهاي هوشمند و ماشینهاي خودران. همه اینها به دلیل پیشرفت هاي حوزه هوش مصنوعی امکانپذیر شده است که به عنوان «توانایی یک سیستم براي پردازش صحیح داده هاي خارجی، یادگیري از همان داده ها، استفاده از آن دانش از طریق سازگاري و انعطاف پذیري براي دستیابی به اهداف و وظایف خاص» تعریف می شود.
هوش مصنوعی در دهه 1950 میلادي به عنوان یک رشته دانشگاهی تأسیس شد اما بیش از نیم قرن شاخه علمی ناشناخت هاي با علاقه عملی محدود باقی ماند.
امروزه به دلیل ظهور کلان داده و تکامل در قدرت پردازش، وارد محیط کسب و کار و گفتوگوهاي عمومی شده است.(هانلین و همکاران،1402،75).

آیا هوش مصنوعی به کمک خیریه ها نیز خواهد آمد؟

بله میتوان از این دستاورد بشر برای کمک به همنوعان خویش استفاده کرد.


چندین مورد از کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه خیریه عبارتند از:

1-بهینه‌سازی مدیریت داده‌ها 

 با گسترش روزافزون داده‌ها و پیچیدگی سیستم‌ها، نیاز به راهکارهای نوآورانه و هوشمند برای مدیریت و بهره‌برداری از این منابع بیش از پیش احساس می‌شود. هوش مصنوعی با ارائه الگوریتم‌های پیشرفته و قابلیت‌های یادگیری ماشینی، به عنوان یک راه‌حل مؤثر در این زمینه معرفی شده است.

2- حفاظت وامنیت اطلاعات مددجویان

امنیت اطلاعات یکی از مهم‌ترین مسائل در دنیای دیجیتال امروز است. تهدیدات سایبری همچنان در حال افزایش و پیچیده‌تر شدن هستند و نیاز به روش‌های پیشرفته برای شناسایی و مقابله با این تهدیدات بیش از پیش احساس می‌شود. هوش مصنوعی با توانایی تحلیل رفتارهای شبکه و شناسایی الگوهای غیرعادی، می‌تواند نقش حیاتی در ارتقاء امنیت سایبری ایفا کند.

3- پیش‌بینی نیازها و مشکلات

یکی از مهم‌ترین توانایی‌های هوش مصنوعی، قدرت پیش‌بینی و تحلیل پیشرفته است. با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین، می‌توان نیازها و مشکلات محتمل در جامعه را پیش‌بینی کرده و راهکارهای مناسب برای حل این مسائل ارائه داد. این امر به سازمان‌های خیریه کمک می‌کند تا منابع خود را بهینه‌سازی کنند و به‌طور هدفمندتر واکنش نشان دهند.

4-  بینش های جدید

می تواند داده ها را به روش های جدیدی تجزیه و تحلیل کند که ممکن است به ذهن انسان خطور نکند. این امر می تواند به کشف های جدید و بینش های جدید  منجر شود. دسترسی به داده های بیشتر می تواند داده های حجم عظیمی را پردازش کند که برای انسان غیرممکن است. این امر می تواند به محققان در مطالعه پدیده ها در مقیاس بزرگتر و با جزئیات بیشتر کمک کند.

5-حمایت در تحقق اهداف اجتماعی:

هوش مصنوعی می‌تواند در تحقق اهداف اجتماعی و نیکوکاری کمک کند. برنامه‌های هوشمند می‌توانند در شناسایی مسائل اجتماعی و طراحی راهکارهای موثر و پایدار در این زمینه به کمک خیریه‌ها و نهادهای نیکوکاری باشند. بنابراین، هوش مصنوعی با توانایی‌های خود در تحلیل داده‌ها، پیش‌بینی، بهبود فرآیندها و تصمیم‌گیری هوشمند، می‌تواند سازمان‌های خیریه را در دستیابی به اهداف خود، بهبود کارایی عملکرد و تأثیرگذاری بیشتر در جامعه کمک کند. با انعطاف‌پذیری و قابلیت تطبیق هوش مصنوعی، سازمان‌های خیریه می‌توانند به‌صورت مؤثرتر و اثربخش‌تر به مسائل اجتماعی و انسانی پاسخ دهند.

6- تولید محتوا 

هوش مصنوعی می تواند در تولید محتوا به موسسات خیریه کمک کند. برای تهیه عکس یا فیلم و حضور پررنگ تر در صفحات اجتماعی می توانید از این دستاورد بشر استفاده کنید. 

نتیجه گیری:

در جهان امروز که به سرعت در حال پیشرفت است و داده های بشر نیز فزونی یافته، استفاده از هوش مصنوعی در حوزه اجتماعی می تواند در تسهیل امور کمک نماید و داده های مورد نیاز را طبقه بندی و تجزیه و تحلیل کند و نتیجه را در کوتاه ترین زمان اعلام کند. پیش بینی در حوزه اجتماعی سبب جلوگیری از ناهنجاری می شود.

منابع:
1- هانلین، م.، کاپلان، آ. حاجی وند، ا. خوش منظر، ع, سیاري زهان، ص. (1402). تاریخچه مختصري از هوش مصنوعی: گذشته،حال و آینده هوش مصنوعی.


2-http://www.parsdata.com/articles/artificial-intelligence-applications-in-information-technology

3- https://atlas.kheir.ir/ai-charity

4- https://www.mehdibaghban.com/%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7-%D9%88-%D9%85/

ارسال شده 1 ماه پیش


نظرات
    هنوز نظری ثبت نشده است.

نظر دهید
براي ثبت نظر وارد سايت شويد