غیر فعال سازی پیش نمایش

در اسلام برای زن مقام والایی در نظر گرفته شده است، چنانکه در قرآن مجید وقتی سخن از آرامش و سکون برای انسان است از زن به عنوان آرامش دهنده یاد می‌شود.

اسلام از زن حمایت می کند و او را در مقابل مرد قرار می دهد اما نه عنوان یک ابزار،  چرا که زن همچون سایر آزادگان، آزاده است بنابراین تربیت و پرورش نسل نیز یکی از وظایف زن مسلمان آزاده است. البته تربیتی که خالی از هرگونه عیب و نقص و مورد رضایت اسلام و همراه با سلامت عقیده باشد.
نقل می کنند که مردی نزد پیامبر گرامی(ص) آمد و پرسید: ای رسول خدا،  شایسته ترین مردم برای دوستی و مصاحبت کی هست؟، حضرت فرمود: مادرت. مرد پرسید: سپس کی؟ حضرت فرمود: مادرت. مرد پرسید: سپس کی؟ حضرت فرمود:  مادرت. مرد پرسید سپس کی؟ حضرت فرمود: پدرت ... سرانجام حضرت فرمود:  بهشت زیر پای مادران است.
دامن مادر بزرگترین مدرسه ای است که بچه در آنجا تربیت می شود. آنچه که بچه از مادر می شنود، غیر از آن چیزی است که از معلم می شنود. بچه در دامن مادر بهتر تربیت می شود تا در جوار پدر، تا در جوار معلم..» (صحیفه امام، ج9،ص 294-293)

شیخ اجل سعدی شیرازی در این باره می‌نویسد: وقتی به جهل جوانی بانگ بر مادر زدم دل آزرده به کنجی نشست و گریان همی گفت، مگر خُردی فراموش کرده‌ای که درشتی می‌کنی؟! چه خوش گفت زالی به فرزند خویش چو دیدش پلنگ افکن و پیلتن گر از عهد خردیت یاد آمدی که بی‌چاره بودی در آغوش من نکردی در این روز بر من جفا که تو شیرمردی و من پیر زن.

در روایات آمده که روزی رسول اللّه(صلی الله علیه و اله ) در مسجد نشسته بود جبرئیل فرود آمد و سلام کرد و عرضه داشت: یا رسول‌اللّه! قدم به قبرستان بقیع گذارید تا شاید به برکت حضور شما رحمت شما شامل حال برخی از اموات گردد. پیامبر(صلی الله علیه و اله) به بلال دستور داد تا در مدینه ندا کند که مردم به قبرستان آیند. آن حضرت از درون قبری صدای ناله شنید تا اینکه زنی به حضور پیامبر(صلی الله علیه و اله) شرفیاب شد و در حالی که به آن قبر اشاره کرده بود عرضه داشت: یا رسول اللّه(صلی الله علیه و اله) من مادر صاحب این قبر هستم فرمان چیست؟ آن حضرت فرمود: او را حلال کن، زیرا فرزندت در عذاب است. آن زن عرضه داشت یا رسول اللّه(صلی الله علیه و اله) من او را حلال نمی‌کنم...زیرا من او را از شیره جان پرورده‌ام و مشقات و سختی‌های فراوانی را به جان خریده ام، او را بسیار دوست داشتم تا روزی رسد که پشتیبان و حامی و پناهگاه من باشد ولی به هنگام بزرگسالی به آزار من پرداخت. سپس حضرت دست به دعا برداشت که: خدایا به حق خَمْسَةُ النُّجَباء... صدای این فرزند را به گوش مادرش برسان تا شاید به فرزندش رحم کند. و به مادر دستور داد تا گوش به خاک قبر پسر گذارد و ناله‌های او را استماع کند. مادر ناله جانسوزی شنید که می‌گوید: ای مادر... بالای سرم و پائین پایم از چپ و راست همه در آتش عذاب است، از من درگذر و گرنه تا قیامت به همین درد و محنت مبتلا خواهم بود. مادر به حال پسر رقّت کرد و گفت: خداوندا از سر تقصیر او گذشتم. در حال خداوند بر آن جوان معذّب لباس رحمت پوشانید.
مربی انسانها زن است. سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش انسان درست می‌کند؛ و با تربیت صحیح خودش کشور را آباد می‌کند. مبدا همه سعادتها از دامن زن بلند می‌شود. زن مبدا همه سعادتها باید باشد.(صحیفه امام، ج7،ص 340)


منابع: 
خمینی، روح الله، صحیفه امام - جلد 9127،9 - 1368، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)
خمینی، روح الله، صحیفه امام - جلد 9127،7 - 1368، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)
http://www.imam-khomeini.ir

مقاله نقش مادران سرپرست خانواده در شادکامی فرزندان

ارسال شده 1 ماه پیش


نظرات
    هنوز نظری ثبت نشده است.

نظر دهید
براي ثبت نظر وارد سايت شويد