غیر فعال سازی پیش نمایش

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین،زنان سرپرست خانوار از جمله گروه‌های آسیب ‌پذیر جامعه شناخته می‌شوند که از جهات گوناگون اجتماعی، اقتصادی و سلامت نیازمند توجه ویژه اند.

در واقع زنان سرپرست خانوار، زنانی هستند که علاوه بر نقش مادری، وظیفه سنگین پدری را نیز عهده دارند.  این دسته از زنان جزو گروه‌های آسیب‌ پذیر جامعه هستندکه عواملی چون طلاق، فوت، اعتیاد همسر، از کار افتادگی، رها شدن توسط همسر یا پدر، موجب آسیب ‌پذیر شدن آن‌ها می‌شود.

تبعیض جنسیتی در بازار کار

از سوی دیگر تبعیض های جنسیتی در بازار کار زنان بخصوص زنان سرپرست خانوار مشکلات این قشر را دوچندان کرده است، در حالی که نگاه جامعه به این قشر از زنان باید  ایجاد احساس امنیت و قوت در بین  آنها  باشد .

همگان به این موضوع واقف هستیم که پررنگ ترین و اساسی ترین نقطه قوت و ضعف هر جامعه ای بانوان و بخصوص  اگر مادران دارای روحیه شاد و سلامت باشند  فرزندان قوی با روحیه رو به تکاملی را به جامعه هدیه می دهند.

در این راستا داشتن امنیت شغلی  میتواند در تربیت و پرورش فرزندان نقش بسزایی داشته باشد، کمک برای کارآفرین شدن زنان بالاخص زنان سرپرست خانوار و یا حتی  ایجاد بازار کار دائمی میتواند بسیاری از این مشکلات و دغدغه ها را کم کند .

زنان سرپرست خانوار را دریابیم

 اگرچه مشکل اشتغال در کشور ما یک معضل اساسی است که هرچند ریشه در مشکلات اقتصادی دارد ولی بیکاری به علت معضلاتی که ایجاد میکند ابعاد اجتماعی و فرهنگی و.... را هم بدنبال دارد .
با توجه به بافت جمعیتی ایران، بیکاری یکی از مشکلات فرا جنسیتی است و هم مردان و هم زنان است.

یکی از معضلات جدی جامعه که سالهاست مردم با آن درگیرند، مسئله خانوارهای تک‌ سرپرست است که عمدتاً سرپرست اقتصادی این‌گونه خانوارها را زنان بیوه یا مطلقه با فرزند بر عهده دارند. مسئله اولیه و اصلی خانوارهای تک سرپرست اقتصادی و معیشتی است و از همین روست که بهبود وضعیت اقتصادی کشور پاسخ اصلی به مشکلات این طبقه از جامعه می باشد. البته در کنار بعد اقتصادی موضوع، کارشناسان حوزه علوم اجتماعی همواره تاکید دارند که توجه به وضعیت زنان سرپرست خانواده تنها جنبه اقتصادی ندارد و باید از نقطه‌نظر فرهنگی و جمعیتی نیز مورد توجه  قرار بگیرد و در این راستا سیاستهای حمایتی مناسب تنظیم شود.

براساس تعریف سازمان بهزیستی، زنانی که سرپرست خانوار هستند، غالباً به تنهایی عهده‌دار تامین معاش مادی و معنوی خود و اعضای خانوار می باشند.

از زاویه فرهنگی، مسائلی چون طلاق یا فوت شوهر و موانع موجود برای ازدواج مجدد در رأس فهرست مشکلات قرار دارند. علاوه بر زنان بیوه یا مطلقه، همسران مردان معتاد، از کار افتاده، معلول یا زندانی، همسران مردان مهاجر بدون اجازه قانونی کار و زنان خودسرپرست نیز شامل این گروه می‌شوند.

 

پرداخت آنی در جهت حمایت و توانمندی ایتام و محرومین

ارسال شده 1 سال پیش


نظرات
    هنوز نظری ثبت نشده است.

نظر دهید
براي ثبت نظر وارد سايت شويد