غیر فعال سازی پیش نمایش

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران، گفتزنان سرپرست خانوار تامین درآمد زندگی و هزینه‌های خانوار را به دلیل فوت همسر، بیماری و یا زندانی بودن او بر عهده می‌گیرند و در ایران ۷۰ درصد زنان سرپرست

 خانوار به علت فوت همسر این مسئولیت را به عهده دارندبه گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا بهروزآذر در خصوص مسائل اجتماعی زنان سرپرست خانوار در برنامه مجازی،اظهار کرد: در حال حاضر نابرابری اجتماعی زنان مهمترین محور حوزه زنان است که تعداد زیادی از زنان را درگیر کرده و از این موضوع آسیب می‌بینند، اما زنان سرپرست خانوار با سختی‌های بیشتری در زندگی اجتماعی مواجه می‌شوند.

وی افزود: زنان سرپرست خانوار به دلیل فوت همسر در تأمین درآمد و هزینه‌های خانوار مشکلات بیشتری دارند همچنین مشکلات بیماری یا زندانی بودن همسر را هم بر عهده می‌گیرند، در ایران ۷۰ درصد زنان سرپرست خانوار به علت فوت همسر این مسئولیت را دارند و بیشترین دلیل سرپرست خانوار شدن زنان به دلیل فوت همسر است که به صورت ناگهانی با این مسئله مواجه می‌شوند.

چالش‌های ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران، تصریح کرد: در الگوی غالبی که در مدیریت خانواده ترویج داده شده اصل بر این بوده که تأمین درآمد زندگی بر عهده مرد است، زن سرپرست خانوار در این الگو قرار گرفته و تلاش می‌کند خود را با این الگو تطابق دهد.

بهروزآذر، خاطرنشان کرد: زنان سرپرست خانوار علاوه بر فوت همسر و پیدا کردن مشکلات عاطفی زیاد، مشکلات مالی و تأمین هزینه‌های زندگی را هم بر دوش دارند، این زنان در سنین جوانی، مشکل ازدواج مجدد را از نظر روحی دارند، از سوی دیگر شرایط بسیاری سختی برای گفتن تشکیل زندگی جدید به خانواده همسر را داشته و مدام ذهن آنها درگیر این مسائل است و برای ازدواج مجدد مشکلات بسیاری دارند.

وی ادامه داد: گروه دوم زنان سرپرست خانوار زنانی هستند که دارای فرزند بوده و در سنین جوانی و ازدواج قرار دارند و تصمیم برای ازدواج مجدد با این شرایط برای آنها بسیار سخت‌تر است، مسئله بیمه، انحصار وراثت و تفکیک سهم‌الارث فرزندان و پدر و مادر همسر شرایط زندگی را برای این زنان سخت‌تر از دیگر افراد می‌کند.

طردشدگی و مشکلات زنان سرپرست خانوار

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران، گفت: مشکلاتی که برای زنان سرپرست خانوار اتفاق می‌افتد تنها در حوزه عاطفی و روحی نیست و در حوزه مسائل اقتصادی، خانوادگی و اجتماعی هم مشکلاتی وجود دارد، در بسیاری از خانواده‌ها مشکلات عاطفی برای زنان سرپرست خانوار اتفاق افتاده و طردشدگی در خانواده‌ها بار روحی زیادی را برای زنان سرپرست خانوار ایجاد می‌کند.

بهروزآذر، اظهار کرد: در این خانواده‌ها فرزندان جای خالی پدر را حس کرده و بهانه‌جویی می‌کنند، پرخاشگر می‌شوند و باید مادر خانواده بتواند با فرزندان تعامل درستی داشته باشد و در جهت حل مشکلات فرزندان در این شرایط به روش مطلوبی اقدام کند تا آنها دچار کمبود عاطفی و روحی نشوند.

وی تصریح کرد: زنان سرپرست خانوار بعد از فوت همسر مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم مالی را ندارند، آگاهی لازم از باز کردن حساب بانکی و استفاده از ابزار هوشمند روز را ندارند و این موارد از عمده‌ترین مشکلات چند ماه اول سرپرست خانوار بودن آنها است.

میل به تنهایی در زنان سالمند

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران، تاکید کرد: زنان مسن‌تر که شوهر سالمند خود را از دست می‌دهند، میل به تنهایی در این گروه از زنان افزایش پیدا می‌کند، باید به این مسئله توجه کنیم که این گروه از سالمندان را چطور شناسایی کرده و به آنها کمک کنیم، همچنین باید بدانیم راه‌اندازی کسب و کار یکی از پیچیده‌ترین مسائل زندگی است که زنان سرپرست خانوار با وجود مشکلات زیاد برای ورود به چرخه جدید و کارآفرینی باید خود را آماده کنند.

بهروزآذر، تصریح کرد: دانستن مهارت کسب و کار برای خانواده‌ها حائز اهمیت بالایی است، باید گروه‌بندی جدی برای زنان سرپرست خانوار داشته باشیم و با تفکیک این زنان عمیق‌تر و مبتنی بر واقعیت به حل مسائل آنها در جامعه بپردازیم.

ارسال شده 2 سال پیش


نظرات
    هنوز نظری ثبت نشده است.

نظر دهید
براي ثبت نظر وارد سايت شويد